Terapeutyczny wymiar pielgrzymowania w kontekście Camino de Santiago: Różnice pomiędzy wersjami
aktualizacja |
aktualizacja |
||
Linia 32: | Linia 32: | ||
Rozdział I. Terapeutyczność pielgrzymowania - teologiczne źródła "łaski pielgrzymowania". | Rozdział I. Terapeutyczność pielgrzymowania - teologiczne źródła "łaski pielgrzymowania". | ||
# Pokutne pielgrzymowanie jako część terapeutycznego charakteru chrześcijanstwa | # Pokutne pielgrzymowanie jako część terapeutycznego charakteru chrześcijanstwa | ||
* Traktowanie pokuty jako terapeutycznej praktyki w Kościele | |||
* "Spowiedź terapeutyczna" - traktowanie spowiedzi jako środka na terapię duszy | |||
* Pielgrzymowanie jako jeden z wymiarów praktykowania pokuty | |||
# Pluralizm podejmowania relacji między łaską a rzeczywistością przyrodzoną w zakresie łaski uzdrawiającej | # Pluralizm podejmowania relacji między łaską a rzeczywistością przyrodzoną w zakresie łaski uzdrawiającej | ||
* Biblijne i patrystyczne korzenie łaski uzdrawiającej | |||
* Sakrament chrztu oraz woda święcona jako ''aqua medicinalis'' | |||
* Łaska w ujęciu św. Tomasza z Akwinu - jako sprawność (łac. ''habitus'') | |||
* Kierunki rozwoju teologii łaski - w czasach nowożytnych | |||
* Współczesne kontrowersje odnośnie do tomistycznego ujęcia zagadnienia łaski (etyzacja i reifikacja łaski) | |||
# Postrzeganie duchowych owoców pielgrzymowania w kategoriach łaski | # Postrzeganie duchowych owoców pielgrzymowania w kategoriach łaski | ||
* Teologia pielgrzymowania w perspektywie myśli św. Tomasza z Akwinu | |||
* Przejawy łaski pielgrzymowania w praktyce Camino | |||
* Otwartość i odpowiedź na Bożą łaskę w doświadczeniu pielgrzymowania | |||
* Funkcjonowanie łaski w wymiarze przestrzeni | |||
* Wolność jako warunek efektywnego działania łaski | |||
Rozdział II. Terapeutyczne działanie łaski pielgrzymowania | Rozdział II. Terapeutyczne działanie łaski pielgrzymowania | ||
# Redukcjonizm terapeutyczny postmodernizmu a wizja chrześcijańska | # Redukcjonizm terapeutyczny postmodernizmu a wizja chrześcijańska | ||
* Cechy kultury terapeutycznej | |||
* Wartości kultury terapeutycznej na Camino | |||
# Przejawy cnót pielgrzyma w świetle aretologii św. Tomasza z Akwinu | # Przejawy cnót pielgrzyma w świetle aretologii św. Tomasza z Akwinu | ||
* Dotychczasowe badania nad pielgrzymowaniem, cnotami i zagadnieniem łaski | |||
* Teoria cnoty według św. Tomasza z Akwinu | |||
* Kształtowanie cnót kardynalnych dzięki pielgrzymowaniu - badanie | |||
Rozdział III. Mechanizmy terapeutyczne działające na Camino de Santiago widziane z perspektywy teologii fundamentalnej | Rozdział III. Mechanizmy terapeutyczne działające na Camino de Santiago widziane z perspektywy teologii fundamentalnej | ||
# Rytuał przejścia jako moment wejścia w sferę działania łaski | # Rytuał przejścia jako moment wejścia w sferę działania łaski | ||
* Małe rytuały | |||
* Błogosławieństwo pielgrzyma | |||
* Co pielgrzymi mówią o obrzędzie błogosławieństwa? | |||
* Podsumowanie i wnioski z badania | |||
# Model wykorzystania koncepcji ''mindfulness'' ("bycie tu i teraz") - badanie psychologiczne "Proyecto Ultreya" | # Model wykorzystania koncepcji ''mindfulness'' ("bycie tu i teraz") - badanie psychologiczne "Proyecto Ultreya" | ||
* Wskazanie dalekich analogii czynników ''mindfulness'' do chrześcijańskich cnót moralnych | |||
* Wskazanie istotnych różnic modelu opartego na teorii ''mindfulness'' i modelu opartego na teorii cnót | |||
# Camino ''slow'' - czas i wieczność przeżywane tu i teraz | # Camino ''slow'' - czas i wieczność przeżywane tu i teraz | ||
* ''Slow food'' Carlo Petriniego | |||
* Światowy Instytut Powolności | |||
* Teoria ''slow life'' | |||
* ''Slow'' Camino | |||
# Teoria '''flow''' - koncepcja przepływu | # Teoria '''flow''' - koncepcja przepływu | ||
* Teoria przepływu (ang. ''flow''), którą opracował Mihaly Csikszentmihalyi | |||
* Camino ''flow'' | |||
# Eskapistyczny wymiar Camino de Santiago jako wyjście na zewnątrz w celu nabrania dystansu | # Eskapistyczny wymiar Camino de Santiago jako wyjście na zewnątrz w celu nabrania dystansu | ||
* Eskapizm jako proces wyjścia | |||
* Inne wymiary eskapizmu | |||
# Przykłady terapeutycznego działania Camino de Santiago - projekty resocjalizacji poprzez wędrówkę Camino | # Przykłady terapeutycznego działania Camino de Santiago - projekty resocjalizacji poprzez wędrówkę Camino | ||
* "Oikoten" w Belgii | |||
* "Seuil" we Francji | |||
* "The Camino Club" - przykład z Kanady | |||
* "Caminos de Libertad" w Hiszpanii | |||
* "Nowa Droga" w Polsce | |||
# Inne przejawy terapeutycznego charakteru Camino | # Inne przejawy terapeutycznego charakteru Camino | ||
* Terapeutyczny wymiar bólu, cierpienia, ciszy i samotności na Camino | |||
* The Virtues Project jako przykład wprowadzenia teorii cnót w praktykę | |||
* ''Devotio moderna'' - średniowieczne źródła terapeutyczności Camino | |||
Zakończenie | Zakończenie |
Wersja z 15:13, 25 mar 2025
Terapeutyczny wymiar pielgrzymowania w kontekście Camino de Santiago, autor Berenika Seryczyńska Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2025.
ISBN: 978-83-231-5390-0, stron: 395, wydanie pierwsze, okładka miękka, format: 158 x 228 mm.
Terapeutyczny wymiar pielgrzymowania w kontekście Camino de Santiago | |
---|---|
![]() | |
autor | ks. Berenika Seryczyńska |
wydawca | WN UMK |
wydanie | Toruń 2025 |
rozmiar | 22,5 cm |
objętość | 395 s. |
ISBN | 978-83-231-5390-0 |
Nota z okładki:
W obliczu wyzwań, jakie niesie współczesna kultura, a religia coraz częściej bywa sprowadzana do rodzaju terapii poprawiającej dobre samopoczucie, podstawowe doktryny Kościoła dla wielu katolików stają się niezrozumiałe. Przeprowadzone badanie stawia fundamentalne pytanie: jak pielgrzymowanie sprzyja kształtowaniu cnót kardynalnych - roztropności, męstwa, sprawiedliwości i umiarkowania - i harmonizowaniu władz duszy w kierunku celu ostatecznego?
Wywiady z pielgrzymami ujawniły głębokie, terapeutyczne oddziaływanie pielgrzymowania, które nie tylko harmonizuje wewnętrzne życie człowieka, lecz także pomaga odnaleźć ważne duchowe odniesienia w świecie, gdzie aktywności typowo turystyczne ograniczają się do poprawy parametrów psychiki (m. in. w znaczeniu mindfulness), podniesienia jakości życia (w znaczeniu well-being) czy też pełnią rolę formy relaksu.
Spis treści:
Wstęp.
Rozdział I. Terapeutyczność pielgrzymowania - teologiczne źródła "łaski pielgrzymowania".
- Pokutne pielgrzymowanie jako część terapeutycznego charakteru chrześcijanstwa
- Traktowanie pokuty jako terapeutycznej praktyki w Kościele
- "Spowiedź terapeutyczna" - traktowanie spowiedzi jako środka na terapię duszy
- Pielgrzymowanie jako jeden z wymiarów praktykowania pokuty
- Pluralizm podejmowania relacji między łaską a rzeczywistością przyrodzoną w zakresie łaski uzdrawiającej
- Biblijne i patrystyczne korzenie łaski uzdrawiającej
- Sakrament chrztu oraz woda święcona jako aqua medicinalis
- Łaska w ujęciu św. Tomasza z Akwinu - jako sprawność (łac. habitus)
- Kierunki rozwoju teologii łaski - w czasach nowożytnych
- Współczesne kontrowersje odnośnie do tomistycznego ujęcia zagadnienia łaski (etyzacja i reifikacja łaski)
- Postrzeganie duchowych owoców pielgrzymowania w kategoriach łaski
- Teologia pielgrzymowania w perspektywie myśli św. Tomasza z Akwinu
- Przejawy łaski pielgrzymowania w praktyce Camino
- Otwartość i odpowiedź na Bożą łaskę w doświadczeniu pielgrzymowania
- Funkcjonowanie łaski w wymiarze przestrzeni
- Wolność jako warunek efektywnego działania łaski
Rozdział II. Terapeutyczne działanie łaski pielgrzymowania
- Redukcjonizm terapeutyczny postmodernizmu a wizja chrześcijańska
- Cechy kultury terapeutycznej
- Wartości kultury terapeutycznej na Camino
- Przejawy cnót pielgrzyma w świetle aretologii św. Tomasza z Akwinu
- Dotychczasowe badania nad pielgrzymowaniem, cnotami i zagadnieniem łaski
- Teoria cnoty według św. Tomasza z Akwinu
- Kształtowanie cnót kardynalnych dzięki pielgrzymowaniu - badanie
Rozdział III. Mechanizmy terapeutyczne działające na Camino de Santiago widziane z perspektywy teologii fundamentalnej
- Rytuał przejścia jako moment wejścia w sferę działania łaski
- Małe rytuały
- Błogosławieństwo pielgrzyma
- Co pielgrzymi mówią o obrzędzie błogosławieństwa?
- Podsumowanie i wnioski z badania
- Model wykorzystania koncepcji mindfulness ("bycie tu i teraz") - badanie psychologiczne "Proyecto Ultreya"
- Wskazanie dalekich analogii czynników mindfulness do chrześcijańskich cnót moralnych
- Wskazanie istotnych różnic modelu opartego na teorii mindfulness i modelu opartego na teorii cnót
- Camino slow - czas i wieczność przeżywane tu i teraz
- Slow food Carlo Petriniego
- Światowy Instytut Powolności
- Teoria slow life
- Slow Camino
- Teoria flow - koncepcja przepływu
- Teoria przepływu (ang. flow), którą opracował Mihaly Csikszentmihalyi
- Camino flow
- Eskapistyczny wymiar Camino de Santiago jako wyjście na zewnątrz w celu nabrania dystansu
- Eskapizm jako proces wyjścia
- Inne wymiary eskapizmu
- Przykłady terapeutycznego działania Camino de Santiago - projekty resocjalizacji poprzez wędrówkę Camino
- "Oikoten" w Belgii
- "Seuil" we Francji
- "The Camino Club" - przykład z Kanady
- "Caminos de Libertad" w Hiszpanii
- "Nowa Droga" w Polsce
- Inne przejawy terapeutycznego charakteru Camino
- Terapeutyczny wymiar bólu, cierpienia, ciszy i samotności na Camino
- The Virtues Project jako przykład wprowadzenia teorii cnót w praktykę
- Devotio moderna - średniowieczne źródła terapeutyczności Camino
Zakończenie
Bibliografia