XVII Konferencja Poznań 2025: Różnice pomiędzy wersjami

Z WikiCamino
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
akt
akt
 
(Nie pokazano 20 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 6: Linia 6:


'''Poznań, 25 października 2025'''
'''Poznań, 25 października 2025'''
 
[[File:Poznanulotka.png|400px|right]]
Jak wskazują dane statystyczne, zdecydowana większość wędrujących po Camino de Santiago do grobu apostoła św. Jakuba Starszego w Composteli nadal określa siebie jako pielgrzymów. Jednak towarzyszące im intencje nie zawsze są religijne i mieszają się z motywacjami turystycznym, kulturowym czy sportowym. Stąd też otwarte pozostają pytania o religijną tożsamość Camino i sens idei pielgrzymowania. Odpowiedzi na nie stają się istotne z punktu widzenia dziedzictwa religijnego, które od zawsze nadawało charakter samej pielgrzymce, a dziś stało się czymś, co można by nazwać milczącym sacrum – tłem i zbiorem muzealnych ciekawostek z dziedziny historii.
Jednocześnie badania nad religijnością pielgrzymów nie tyle wskazują na jej brak, ile na podleganie pewnym przeobrażeniom. Nowe kategorie postpielgrzyma pokazują, że Camino zaprasza do odkrywania sensu własnej egzystencji, stanowi wstęp do osobistej drogi wiary i staje się laboratorium fundamentalnych pytań dotyczących natury życia. Dzisiejsze Camino jest miejscem dialogu osób wierzących z tymi, którzy deklarują się jako poszukujący, wyznawcami różnych denominacji chrześcijańskich, a nawet innych religii.
 
 
W publikacjach na temat drogi św. Jakuba wskazuje się, że współczesne Camino przypomina „dziedziniec pogan”, miejsce, które w biblijnej świątyni jerozolimskiej było przeznaczone na spotkanie wierzących Żydów z poganami, czyli tymi, którzy byli zainteresowani judaizmem. Papież Benedykt XVI zachęcał swego czasu do tworzenia takich miejsc, w których mogą się spotkać chrześcijanie z tymi, którzy „szczerym sercem szukają Boga” – jak modlimy się w  IV modlitwie eucharystycznej.
 
 
W podobnych kategoriach można zdefiniować współczesną drogę św. Jakuba, która staje się okazją do spotkania chrześcijaństwa ze współczesną kulturą, w duchu zrozumienia i szacunku, ponieważ Camino nikogo nie wyklucza i nie ogranicza się do wybranych. Jako takie jest pielgrzymką antropologiczną, która otwiera na wszystkie wymiary egzystencji.
 
Czy współczesne Camino doświadcza sekularyzacji i staje się coraz mniej chrześcijańskie, jak o tym mogłyby świadczyć trudności z dostępem do sakramentów i mszy świętej w miejscowościach na szlaku? Czy religijność wśród pielgrzymów do Santiago maleje? A może, jak chcą niektórzy, ulega przeobrażeniu? W jaki sposób współczesne Camino opisują sami pielgrzymi? Czy podobne wyzwania miały już miejsce, na przykład w czasie reformy cluniackiej i odnowy duchowej XII wieku? Czy kategoria nawrócenia odpowiada temu, co dokonuje się w życiu pielgrzyma?
 
Na te i inne pytania zamierza odpowiedzieć międzynarodowa konferencja naukowa w Poznaniu, z udziałem ekspertów z innych krajów Europy. Zapraszamy do zgłaszania tytułów i streszczeń referatów do 10 maja 2025, przesyłając je na adres: camino@umk.pl Decyzje dotyczące przyjęcia propozycji referatów zostaną przesłane do 1 czerwca 2025.  


'''Patronat honorowy:'''
'''Patronat honorowy:'''
Linia 33: Linia 21:
* Fundacja Szczecińska  
* Fundacja Szczecińska  
* Miesięcznik „W drodze”
* Miesięcznik „W drodze”
* Fundacja Pro Futuro Theologiae


'''Komitet naukowy:'''  
'''Komitet naukowy:'''  
Linia 52: Linia 41:
* Serwis WikiCamino
* Serwis WikiCamino


'''Program konferencji:'''
Sponsorem wydarzenia była spółka Aquanet. [[File:Aq-logo-jpeg-scaled.jpg|bezramki|Logo Aquanet]]
 
Uczestnicy konferencji najpierw wzięli udział we Mszy Świętej w bazylice kolegiackiej Matki Bożej Nieustającej Pomocy, w czasie której Słowo Boże wygłosił ks. Łukasz Skarżyński, konsultor Rady KEP ds. Turystyki i Pielgrzymek. Część merytoryczna konferencji odbywała się w Sali Białej Urzędu Miasta Poznania przy Placu Kolegiackim.
 
Po oficjalnym rozpoczęciu dokonanym przez przewodniczącego komitetu organizacyjnego O. Romana Bieleckiego OP miała miejsce pierwsza sesja referatowa, w czasie której swoje wystąpienia zaprezentowali:
:Manuel Castiñeiras (Universitat Autònoma de Barcelona): ''The Camino de Santiago as Eternal Present'';
:ks. Bogdan Ferdek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu): ''Camino jako dziedziniec pogan'';
:Snežana Brumec (University of Maribor): ''The Camino de Santiago as a Space of Pluralism: Rethinking Secularization Through Pilgrimage'';
:Berenika Seryczyńska (University of Rijeka): ''Camino de Santiago: pielgrzymka czy turystyka?''.
 
Po przerwie kawowej głos zabrał Christophe Alcantara (Université Toulouse Capitole) z materiałem ''The testimonies of 21st-century pilgrims to Santiago de Compostela on Instagram: an expression of sacredness?'', po którym nastąpiła krótka dyskusja z udziałem naszych zagranicznych gości.
 
W trakcie dalszego ciągu drugiej sesji owoce swoich prac zaprezentowali:
:Paweł Plichta (Uniwersytet Jagielloński): ''Między wiarą a niewiarą: Camino de Santiago w wypowiedziach polskich pielgrzymów'';
:Rafał Cekiera (Uniwersytet Śląski): ''Jesteśmy bowiem pielgrzymami przed Tobą – znaczenie pielgrzymowania na podstawie intencji modlitewnych zapisywanych w wybranych sanktuariach'';
:Łukasz Mróz (Muzeum w Przeworsku Zespół Pałacowo-Parkowy): ''Camino i Ekstremalna Droga Krzyżowa – wspólna idea »duchowej Drogi«''.
 
Po przerwie obiadowej nastąpiła trzecia sesja referatowa, którą wypełniły prezentacje następujących uczestników:
:Dariusz Lipiński (UAM Poznań): ''Czy pielgrzym do Santiago to turysta, tylko trochę starszy od turysty i inaczej zmotywowany?'';
:Mirosława Buczyńska (Szkoła Główna Mikołaja Kopernika): ''Religijne czy doczesne? O'' iter i peregrinatio ''w epoce wizygockiej'';
:Waldemar Hass (Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Głogowie): ''Ożywianie tradycji, czyli o kulcie świętych na Drodze św. Jakuba w XX. rocznicę otwarcia pierwszego (współcześnie) odcinka polskiego Camino'';
:ks. Dariusz Doburzyński (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu): ''Kościół w Polsce a fenomen Camino – stan świadomości, perspektywy rozwoju, szanse duszpasterskie'';
:ks. Teodor Puszcz SChr: ''Pielgrzymowanie i jego sens z perspektywy średniowiecznych błogosławieństw pielgrzyma''.


:godz. 8.00 / msza święta
Całość wydarzenia zakończyła dyskusja podsumowująca i podziękowanie uczestnikom przez O. Romana Bieleckiego.  
::Bazylika kolegiacka Matki Bożej Nieustającej Pomocy, św. Marii Magdaleny i św. Stanisława Biskupa w Poznaniu
:godz. 9.00–9.30 / kawa
:godz.9.30 / rozpoczęcie konferencji
:godz. 9.30–10.00
::Manuel Castiñeiras / Universitat Autònoma de Barcelona
::The Camino de Santiago as Eternal Present
:godz. 10.00–10.20
::ks. Bogdan Ferdek / Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu
::Camino jako dziedziniec pogan
:godz. 10.20–10.50
::Snežana Brumec / University of Maribor
::The Camino de Santiago as a Space of Pluralism: Rethinking
::Secularization Through Pilgrimage
:godz. 10.50–11.10
::Berenika Seryczyńska / University of Rijeka
::Camino de Santiago: pielgrzymka czy turystyka?
:godz. 11.10–11.40 / przerwa kawowa
:godz. 11.40–12.10
::Christophe Alcantara / Université Toulouse Capitole
::Les chemins de Compostelle entre dynamique cultuelle et culturelle: Les témoignages des pèlerins sur Instagram
:godz. 12.10–12.30
::Paweł Plichta / Uniwersytet Jagielloński
::Między wiarą a niewiarą: Camino de Santiago w wypowiedziach polskich pielgrzymów
:godz. 12.30–12.50
::Rafał Cekiera / Uniwersytet Śląski
::Jesteśmy bowiem pielgrzymami przed Tobą – znaczenie pielgrzymowania na podstawie intencji modlitewnych zapisywanych w wybranych sanktuariach
:godz. 12.50–13.10
::Todd Mack / Hillsdale College Michigan
::Searching for the Sacred on the Camino de Santiago
:godz. 13.10–13.30
::ks. Dariusz Doburzyński / Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
:Kościół w Polsce a fenomen Camino – stan świadomości, perspektywy rozwoju, szanse duszpasterskie
:godz. 13.30–13.50
::Dariusz Lipiński
::Czy pielgrzym do Santiago to turysta, tylko trochę starszy od turysty i inaczej zmotywowany?
:godz. 13.50–14.40 / obiad
:godz. 14.40–15.00
::Mirosława Buczyńska / Szkoła Główna Mikołaja Kopernika
::Religijne czy doczesne? O iter i peregrinatio w epoce wizygockiej
:godz. 15.00–15.20
::Waldemar Hass / Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Głogowie
::Ożywianie tradycji, czyli o kulcie świętych na Drodze św. Jakuba w XX. rocznicę otwarcia pierwszego (współcześnie) odcinka polskiego Camino
:godz. 15.20–15.40
::Łukasz Mróz / Uniwersytet Jagielloński
::Camino i Ekstremalna Droga Krzyżowa – wspólna idea »duchowej Drogi«
:godz.15.40 / dyskusja podsumowująca i zakończenie konferencji


[[Plik:Patronat PMP cmyk pl.jpg|bezramki|lewo]]
W kuluarach konferencji promowano caminowe wydawnictwa, w tym [[Camino Polaco. Teologia – Sztuka – Historia – Teraźniejszość. Tom 7|siódmy tom serii Camino Polaco]] oraz [[Rusz duszę|książkę O. Bieleckiego i M. Rajfura "Rusz duszę"]].


[[File:EMBAJADA Polonia-color.jpg|bezramki|300px|Logo Ambasady]] [[Plik:Patronat PMP cmyk pl.jpg|bezramki]] [[File:LogoPFT.jpg|bezramki|300px|LogoPFT]] [[File:LOGOTIPO CIE CS COR.jpg|bezramki|300px|Logo Komitetu Ekspertów]]


<br>
[[File:Poznanzbiorowe.png|thumb|Uczestnicy konferencji (fot. Agnieszka Weber - Ciereszko)|1000px|center]]


<big>'''[[Badania nad Camino|POWRÓT do głównej strony zbierającej badania naukowe nad fenomenem camino.]]'''</big>
<big>'''[[Badania nad Camino|POWRÓT do głównej strony zbierającej badania naukowe nad fenomenem camino.]]'''</big>

Aktualna wersja na dzień 14:10, 27 paź 2025


Międzynarodowa Konferencja Naukowa

Camino de Santiago: jeszcze religijne czy już sekularne?

Poznań, 25 października 2025

Patronat honorowy:

  • Ambasador Królestwa Hiszpanii w Polsce
  • Prezydent Miasta Poznania

Patronat:

  • Comite de Expertos del Camino de Santiago - Xunta de Galicia
  • Rada KEP ds. Turystyki i Pielgrzymek

Organizatorzy:

  • Wydział Teologiczny UMK w Toruniu,
  • Instytut Zarządzania i Spraw Społecznych Uniwersytetu Komisji Edukacji Naukowej w Krakowie
  • Fundacja Szczecińska
  • Miesięcznik „W drodze”
  • Fundacja Pro Futuro Theologiae

Komitet naukowy:

  • ks. prof. Piotr Roszak,
  • dr Franciszek Mróz,
  • ks. dr Dariusz Doburzyński (sekretarz)
  • ks. dr Łukasz Skarżyński
  • dr Piotr Paweł Orłowski
  • dr Berenika Seryczyńska

Komitet organizacyjny:

  • Roman Bielecki OP (przewodniczący)
  • Jerzy Kalinowski
  • Ks. Paweł Ostrowski

Patronat medialny:

  • Miesięcznik „W drodze”
  • MyPielgrzymi.com
  • Serwis WikiCamino

Sponsorem wydarzenia była spółka Aquanet. Logo Aquanet

Uczestnicy konferencji najpierw wzięli udział we Mszy Świętej w bazylice kolegiackiej Matki Bożej Nieustającej Pomocy, w czasie której Słowo Boże wygłosił ks. Łukasz Skarżyński, konsultor Rady KEP ds. Turystyki i Pielgrzymek. Część merytoryczna konferencji odbywała się w Sali Białej Urzędu Miasta Poznania przy Placu Kolegiackim.

Po oficjalnym rozpoczęciu dokonanym przez przewodniczącego komitetu organizacyjnego O. Romana Bieleckiego OP miała miejsce pierwsza sesja referatowa, w czasie której swoje wystąpienia zaprezentowali:

Manuel Castiñeiras (Universitat Autònoma de Barcelona): The Camino de Santiago as Eternal Present;
ks. Bogdan Ferdek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu): Camino jako dziedziniec pogan;
Snežana Brumec (University of Maribor): The Camino de Santiago as a Space of Pluralism: Rethinking Secularization Through Pilgrimage;
Berenika Seryczyńska (University of Rijeka): Camino de Santiago: pielgrzymka czy turystyka?.

Po przerwie kawowej głos zabrał Christophe Alcantara (Université Toulouse Capitole) z materiałem The testimonies of 21st-century pilgrims to Santiago de Compostela on Instagram: an expression of sacredness?, po którym nastąpiła krótka dyskusja z udziałem naszych zagranicznych gości.

W trakcie dalszego ciągu drugiej sesji owoce swoich prac zaprezentowali:

Paweł Plichta (Uniwersytet Jagielloński): Między wiarą a niewiarą: Camino de Santiago w wypowiedziach polskich pielgrzymów;
Rafał Cekiera (Uniwersytet Śląski): Jesteśmy bowiem pielgrzymami przed Tobą – znaczenie pielgrzymowania na podstawie intencji modlitewnych zapisywanych w wybranych sanktuariach;
Łukasz Mróz (Muzeum w Przeworsku Zespół Pałacowo-Parkowy): Camino i Ekstremalna Droga Krzyżowa – wspólna idea »duchowej Drogi«.

Po przerwie obiadowej nastąpiła trzecia sesja referatowa, którą wypełniły prezentacje następujących uczestników:

Dariusz Lipiński (UAM Poznań): Czy pielgrzym do Santiago to turysta, tylko trochę starszy od turysty i inaczej zmotywowany?;
Mirosława Buczyńska (Szkoła Główna Mikołaja Kopernika): Religijne czy doczesne? O iter i peregrinatio w epoce wizygockiej;
Waldemar Hass (Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Głogowie): Ożywianie tradycji, czyli o kulcie świętych na Drodze św. Jakuba w XX. rocznicę otwarcia pierwszego (współcześnie) odcinka polskiego Camino;
ks. Dariusz Doburzyński (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu): Kościół w Polsce a fenomen Camino – stan świadomości, perspektywy rozwoju, szanse duszpasterskie;
ks. Teodor Puszcz SChr: Pielgrzymowanie i jego sens z perspektywy średniowiecznych błogosławieństw pielgrzyma.

Całość wydarzenia zakończyła dyskusja podsumowująca i podziękowanie uczestnikom przez O. Romana Bieleckiego.

W kuluarach konferencji promowano caminowe wydawnictwa, w tym siódmy tom serii Camino Polaco oraz książkę O. Bieleckiego i M. Rajfura "Rusz duszę".

Logo Ambasady LogoPFT Logo Komitetu Ekspertów

Uczestnicy konferencji (fot. Agnieszka Weber - Ciereszko)

POWRÓT do głównej strony zbierającej badania naukowe nad fenomenem camino.