Analiza antropologiczno-pastoralna fenomenu pielgrzymowania do Santiago de Compostela w latach 1982 - 2022: Różnice pomiędzy wersjami

Z WikiCamino
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(nowa strona)
 
(aktualizacja)
 
Linia 1: Linia 1:
Praca doktorska autorstwa ks. Łukasza Skarżyńskiego, obroniona na WT UMK dnia 26 kwietnia 2023 r.  
+
'''Praca doktorska''' autorstwa [[Łukasz Skarżyński|ks. Łukasza Skarżyńskiego]], obroniona na WT UMK dnia 26 kwietnia 2023 r.  
  
Streszczenie
+
<big>Streszczenie</big>
  
 
Celem dysertacji jest także zebranie i systematyczne opracowanie inicjatyw
 
Celem dysertacji jest także zebranie i systematyczne opracowanie inicjatyw
Linia 8: Linia 8:
 
kierunki rozwoju duszpasterstwa pielgrzymów tej drogi pątniczej do Santiago de
 
kierunki rozwoju duszpasterstwa pielgrzymów tej drogi pątniczej do Santiago de
 
Compostela w Polsce.
 
Compostela w Polsce.
 
  
 
Rozprawa rozpoczyna się od próby wskazania na charakterystyczne cechy
 
Rozprawa rozpoczyna się od próby wskazania na charakterystyczne cechy
Linia 19: Linia 18:
 
pielgrzymowania funkcjonujące współcześnie, zwracając uwagę na znamienne
 
pielgrzymowania funkcjonujące współcześnie, zwracając uwagę na znamienne
 
zmiany na przestrzeni dziejów.
 
zmiany na przestrzeni dziejów.
 
  
 
Z kolei w drugim rozdziale autor analizuje sens pielgrzymowania z
 
Z kolei w drugim rozdziale autor analizuje sens pielgrzymowania z
Linia 41: Linia 39:
 
w obliczu postmodernistycznego rozmycia. Ten rozdział stanowi próbę opisania
 
w obliczu postmodernistycznego rozmycia. Ten rozdział stanowi próbę opisania
 
zadań, jakie przypisać można poszczególnym podmiotom na Camino.
 
zadań, jakie przypisać można poszczególnym podmiotom na Camino.
 
  
 
Przeanalizowanie inicjatyw duszpasterskich rozwijanych na Camino
 
Przeanalizowanie inicjatyw duszpasterskich rozwijanych na Camino

Aktualna wersja na dzień 14:34, 27 kwi 2023

Praca doktorska autorstwa ks. Łukasza Skarżyńskiego, obroniona na WT UMK dnia 26 kwietnia 2023 r.

Streszczenie

Celem dysertacji jest także zebranie i systematyczne opracowanie inicjatyw duszpasterskich z lat 1982-2022 obecnych na europejskich Drogach św. Jakuba (Camino de Santiago), form kultu św. Jakuba Starszego Apostoła i podjęcie pytań o kierunki rozwoju duszpasterstwa pielgrzymów tej drogi pątniczej do Santiago de Compostela w Polsce.

Rozprawa rozpoczyna się od próby wskazania na charakterystyczne cechy aktualnej teologii pielgrzymowania w kontekście Camino de Santiago, które opierają się na rozumieniu tego kim jest pielgrzym. W obliczu zanegowania przez postmodernistyczną teologię sensu pielgrzymowania, zostaje przedstawiona odnowiona wizja antropologii pielgrzymiej, przedstawiająca człowieka jako homo peregrinuus - bytu, który się staje swoimi decyzjami i realizuje się poprzez relacje do innych, a także w ramach wspólnoty. Autor analizuje różne koncepcje pielgrzymowania funkcjonujące współcześnie, zwracając uwagę na znamienne zmiany na przestrzeni dziejów.

Z kolei w drugim rozdziale autor analizuje sens pielgrzymowania z perspektywy teologicznej, co staje się jednocześnie odpowiedzią na pytanie: dlaczego warto podjąć pielgrzymowanie i innych do tego zachęcać? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest jedną z najistotniejszych z duszpasterskiego punktu widzenia. W trzecim rozdziale autor podejmuje próbę ukazania z perspektywy historycznej tego, co działo się na drogach jakubowych w Europie od 1982 roku, a więc od wizyty św. Jana Pawła II w Santiago de Compostela, aż do ostatniego Roku Świętego w 2021/2022. W obliczu renesansu Camino działania pastoralne nie zawsze były przemyślanym działaniem, skoordynowanym z innymi podmiotami duszpasterskimi, ale doraźną aktywnością wypływającą z troski o bliźniego. Rys historyczny i odkrycie modus operandi jakie podejmowały Kościoły w Hiszpanii, Francji czy Włoszech, odsłania przebytą drogą „duszpasterską” przez Kościół od początku lat 80-tych XX wieku.

Wreszcie czwarty rozdział staje się okazją do odniesienia zebranych informacji do sytuacji duszpasterskiej pielgrzymów jakubowych w Polsce, gdzie systematycznie powiększa się sieć dróg jakubowych oraz pojawiają się kolejne inicjatywy pastoralne stawiające sobie za cel troskę o tożsamość chrześcijańską Camino de Santiago w obliczu postmodernistycznego rozmycia. Ten rozdział stanowi próbę opisania zadań, jakie przypisać można poszczególnym podmiotom na Camino.

Przeanalizowanie inicjatyw duszpasterskich rozwijanych na Camino de Santiago w wielu krajach europejskich, a także umieszczenie ich w szerszym kontekście historycznym, kulturowym oraz filozoficznym, pozwala dostrzec pewne prawidłowości, które prowadzą do pierwszych prób opisu zjawiska i stworzenia modelu duszpasterskiego. Obserwujemy potencjał duszpasterski, jaki pozostaje w dużej mierze niewykorzystany w działalności pastoralnej, a z opisów i świadectw pielgrzymów wynika, że obecność Kościoła na drodze Jakubowej wymaga wzmocnienia, zarówno w formie rozwijania duchowości pielgrzyma, jak również lepszego zrozumienia samego zjawiska pielgrzymowania.