XVII Konferencja Poznań 2025: Różnice pomiędzy wersjami
akt |
akt |
||
| Linia 66: | Linia 66: | ||
:godz. 10.20–10.50 | :godz. 10.20–10.50 | ||
::Snežana Brumec / University of Maribor | ::Snežana Brumec / University of Maribor | ||
::The Camino de Santiago as a Space of Pluralism: Rethinking | ::''The Camino de Santiago as a Space of Pluralism: Rethinking Secularization Through Pilgrimage'' | ||
:godz. 10.50–11.10 | :godz. 10.50–11.10 | ||
::Berenika Seryczyńska / University of Rijeka | ::Berenika Seryczyńska / University of Rijeka | ||
| Linia 74: | Linia 73: | ||
:godz. 11.40–12.10 | :godz. 11.40–12.10 | ||
::Christophe Alcantara / Université Toulouse Capitole | ::Christophe Alcantara / Université Toulouse Capitole | ||
::'Les chemins de Compostelle entre dynamique cultuelle et culturelle: Les témoignages des pèlerins sur Instagram'' | ::''Les chemins de Compostelle entre dynamique cultuelle et culturelle: Les témoignages des pèlerins sur Instagram'' | ||
:godz. 12.10–12.30 | :godz. 12.10–12.30 | ||
::Paweł Plichta / Uniwersytet Jagielloński | ::Paweł Plichta / Uniwersytet Jagielloński | ||
Wersja z 10:30, 27 wrz 2025
Międzynarodowa Konferencja Naukowa
Camino de Santiago: jeszcze religijne czy już sekularne?
Poznań, 25 października 2025
Jak wskazują dane statystyczne, zdecydowana większość wędrujących po Camino de Santiago do grobu apostoła św. Jakuba Starszego w Composteli nadal określa siebie jako pielgrzymów. Jednak towarzyszące im intencje nie zawsze są religijne i mieszają się z motywacjami turystycznym, kulturowym czy sportowym. Stąd też otwarte pozostają pytania o religijną tożsamość Camino i sens idei pielgrzymowania. Odpowiedzi na nie stają się istotne z punktu widzenia dziedzictwa religijnego, które od zawsze nadawało charakter samej pielgrzymce, a dziś stało się czymś, co można by nazwać milczącym sacrum – tłem i zbiorem muzealnych ciekawostek z dziedziny historii. Jednocześnie badania nad religijnością pielgrzymów nie tyle wskazują na jej brak, ile na podleganie pewnym przeobrażeniom. Nowe kategorie postpielgrzyma pokazują, że Camino zaprasza do odkrywania sensu własnej egzystencji, stanowi wstęp do osobistej drogi wiary i staje się laboratorium fundamentalnych pytań dotyczących natury życia. Dzisiejsze Camino jest miejscem dialogu osób wierzących z tymi, którzy deklarują się jako poszukujący, wyznawcami różnych denominacji chrześcijańskich, a nawet innych religii.
W publikacjach na temat drogi św. Jakuba wskazuje się, że współczesne Camino przypomina „dziedziniec pogan”, miejsce, które w biblijnej świątyni jerozolimskiej było przeznaczone na spotkanie wierzących Żydów z poganami, czyli tymi, którzy byli zainteresowani judaizmem. Papież Benedykt XVI zachęcał swego czasu do tworzenia takich miejsc, w których mogą się spotkać chrześcijanie z tymi, którzy „szczerym sercem szukają Boga” – jak modlimy się w IV modlitwie eucharystycznej.
W podobnych kategoriach można zdefiniować współczesną drogę św. Jakuba, która staje się okazją do spotkania chrześcijaństwa ze współczesną kulturą, w duchu zrozumienia i szacunku, ponieważ Camino nikogo nie wyklucza i nie ogranicza się do wybranych. Jako takie jest pielgrzymką antropologiczną, która otwiera na wszystkie wymiary egzystencji.
Czy współczesne Camino doświadcza sekularyzacji i staje się coraz mniej chrześcijańskie, jak o tym mogłyby świadczyć trudności z dostępem do sakramentów i mszy świętej w miejscowościach na szlaku? Czy religijność wśród pielgrzymów do Santiago maleje? A może, jak chcą niektórzy, ulega przeobrażeniu? W jaki sposób współczesne Camino opisują sami pielgrzymi? Czy podobne wyzwania miały już miejsce, na przykład w czasie reformy cluniackiej i odnowy duchowej XII wieku? Czy kategoria nawrócenia odpowiada temu, co dokonuje się w życiu pielgrzyma?
Na te i inne pytania zamierza odpowiedzieć międzynarodowa konferencja naukowa w Poznaniu, z udziałem ekspertów z innych krajów Europy. Zapraszamy do zgłaszania tytułów i streszczeń referatów do 10 maja 2025, przesyłając je na adres: camino@umk.pl Decyzje dotyczące przyjęcia propozycji referatów zostaną przesłane do 1 czerwca 2025.
Patronat honorowy:
- Ambasador Królestwa Hiszpanii w Polsce
- Prezydent Miasta Poznania
Patronat:
- Comite de Expertos del Camino de Santiago - Xunta de Galicia
- Rada KEP ds. Turystyki i Pielgrzymek
Organizatorzy:
- Wydział Teologiczny UMK w Toruniu,
- Instytut Zarządzania i Spraw Społecznych Uniwersytetu Komisji Edukacji Naukowej w Krakowie
- Fundacja Szczecińska
- Miesięcznik „W drodze”
Komitet naukowy:
- ks. prof. Piotr Roszak,
- dr Franciszek Mróz,
- ks. dr Dariusz Doburzyński (sekretarz)
- ks. dr Łukasz Skarżyński
- dr Piotr Paweł Orłowski
- dr Berenika Seryczyńska
Komitet organizacyjny:
- Roman Bielecki OP (przewodniczący)
- Jerzy Kalinowski
- Ks. Paweł Ostrowski
Patronat medialny:
- Miesięcznik „W drodze”
- MyPielgrzymi.com
- Serwis WikiCamino
Program konferencji:
- godz. 8.00 / msza święta
- Bazylika kolegiacka Matki Bożej Nieustającej Pomocy, św. Marii Magdaleny i św. Stanisława Biskupa w Poznaniu
- godz. 9.00–9.30 / kawa
- godz.9.30 / rozpoczęcie konferencji
- godz. 9.30–10.00
- Manuel Castiñeiras / Universitat Autònoma de Barcelona
- The Camino de Santiago as Eternal Present
- godz. 10.00–10.20
- ks. Bogdan Ferdek / Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu
- Camino jako dziedziniec pogan
- godz. 10.20–10.50
- Snežana Brumec / University of Maribor
- The Camino de Santiago as a Space of Pluralism: Rethinking Secularization Through Pilgrimage
- godz. 10.50–11.10
- Berenika Seryczyńska / University of Rijeka
- Camino de Santiago: pielgrzymka czy turystyka?
- godz. 11.10–11.40 / przerwa kawowa
- godz. 11.40–12.10
- Christophe Alcantara / Université Toulouse Capitole
- Les chemins de Compostelle entre dynamique cultuelle et culturelle: Les témoignages des pèlerins sur Instagram
- godz. 12.10–12.30
- Paweł Plichta / Uniwersytet Jagielloński
- Między wiarą a niewiarą: Camino de Santiago w wypowiedziach polskich pielgrzymów
- godz. 12.30–12.50
- Rafał Cekiera / Uniwersytet Śląski
- Jesteśmy bowiem pielgrzymami przed Tobą – znaczenie pielgrzymowania na podstawie intencji modlitewnych zapisywanych w wybranych sanktuariach
- godz. 12.50–13.10
- Todd Mack / Hillsdale College Michigan
- Searching for the Sacred on the Camino de Santiago
- godz. 13.10–13.30
- ks. Dariusz Doburzyński / Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
- Kościół w Polsce a fenomen Camino – stan świadomości, perspektywy rozwoju, szanse duszpasterskie
- godz. 13.30–13.50
- Dariusz Lipiński
- Czy pielgrzym do Santiago to turysta, tylko trochę starszy od turysty i inaczej zmotywowany?
- godz. 13.50–14.40 / obiad
- godz. 14.40–15.00
- Mirosława Buczyńska / Szkoła Główna Mikołaja Kopernika
- Religijne czy doczesne? O iter i peregrinatio w epoce wizygockiej
- godz. 15.00–15.20
- Waldemar Hass / Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Głogowie
- Ożywianie tradycji, czyli o kulcie świętych na Drodze św. Jakuba w XX. rocznicę otwarcia pierwszego (współcześnie) odcinka polskiego Camino
- godz. 15.20–15.40
- Łukasz Mróz / Uniwersytet Jagielloński
- Camino i Ekstremalna Droga Krzyżowa – wspólna idea »duchowej Drogi«
- godz.15.40 / dyskusja podsumowująca i zakończenie konferencji

POWRÓT do głównej strony zbierającej badania naukowe nad fenomenem camino.